Etkinliğin Amacı
Ülkemizin ihtiyacı olan bilim insanının yetişmesi için TÜBİTAK tarafından sağlanan desteklerle; Tıp, Eczacılık ve Sağlık Bilimleri, Diş Hekimliği, Veteriner, fen (Biyoloji ve moleküler biyoloji genetik bölümü gibi) ve mühendislik fakültelerinin yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin üretken yönlerinin ortaya çıkarılmasına ve bilimsel yayın yapmaya yatkınlıklarının gelişmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktayız. Aynı zamanda Bilimsel araştırmanın doğru bir şekilde paylaşılmasını teşvik edilmesini sağlamakta bu etkinliğin bir diğer amacıdır. Araştırmacılar, çalışmalarının bilimsel topluluğa ve genel kamuoyuna etkisini artırmak için bilimsel makalelerin yazımı ve yayımlama sürecinde doğru adımları izlemelidir. Bu nedenle, bu etkinlikte bilimsel araştırmanın etik ve dürüst ilkelerine odaklanılmasından ve araştırmacıların verileri doğru bir şekilde toplaması, analiz etmesi ve sunması gerektiği vurgu yapılacaktır. Plagiyat ve veri manipülasyonu gibi etik dışı uygulamaların önemi vurgulanacak ve araştırmacılar bu tür davranışlardan kaçınmalarının öneminden bahsedilecektir. Aynı zamanda makalelerin etkili bir şekilde yazılması, mantıklı bir yapıya sahip olması, doğru bir dil kullanımı ve akıcı bir anlatım içermesi gerekliliğine değinilecektir.
Bu etkinliğin temel hedefi, etkinliğe katılacak lisansüstü öğrencilerin bilimsel makalelerin yazım sürecini anlamalarını sağlayarak, bilimsel bir yayının temel bileşenlerini (giriş, yöntemler, bulgular, tartışma ve sonuçlar) ve bu bölümlerin nasıl düzenleneceğini öğrenmelerine yardımcı olmaktır. Verilerin açık ve anlaşılır bir şekilde sunulması, okuyucuların araştırmanın sonuçlarını doğru bir şekilde değerlendirmesinin önemi vurgulanacaktır. Tablolar, grafikler ve diğer veri sunum yöntemleri hakkında bilgi verilecektir. Ayrıca, referansların nasıl kullanılacağı ve yazım kurallarına uymanın önemi gibi diğer önemli unsurların da ele alınması hedeflenmektedir. Makaleyi gözden geçirme, editöre uygun bir şekilde sunma ve geribildirimleri etkili bir şekilde değerlendirme gibi konulara da değinilecektir.
Kurs sonunda katılımcılar bir bilimsel makaleyi yazma ve yayınlatma konusunda yetkinlikleri artacaktır.
Önerilen etkinliğe benzer düzeyde farklı zamanlarda şahsım koordinatörlüğünde TÜBİTAK tarafından on-line olarak doğrudan desteklenen 3 etkinlik düzenlenmiştir ve bu etkinlikler öğrenciler tarafından oldukça ilgi duyulan programlar olmuştur. Şöyle ki kurs sonunda kursun değerlendirilmesi ile ilgili geri bildirimler alındığında çok sayıda kursiyer bu etkinliğe tekrar katılmak isteklerini bildirmiş, yüz yüze yapılıp yapılamayacağını sormuşlardır. Gerek öğrenci sayısının fazlalığı gerek öğrencilerin kursa katılma arzuları ve ülkemizin araştırma kültürünün yaygınlaşmasına yönelik hedefleri göz önüne alındığında, üniversitemizde bu etkinliklerin düzenlenmesine oldukça ihtiyaç duyulmaktadır. Etkinlik kapsamında ana hedeflerden bir tanesi bilimsel araştırmacıların çalışmalarını diğer akademisyenlerle paylaşarak bilimsel topluluğa katkıda bulunmalarını teşvik etmektir. Bilimsel makalelerin yayımlanmasının araştırmacılar için faydaları ve toplum üzerindeki etkisi de ele alınacak olması etkinlikten elde edilen bir başka kazanım olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu tip etkinliklerin sayısal olarak artışı ile beraber üniversitemiz özelinde ülkemizdeki araştırma kültürünün daha da yaygınlaşması ve bilim okuryazar sayısında meydana gelecek artış elde edilecek kazanımlar olarak karşımıza çıkmaktadır.